طبقه بندی اهداف آموزشی بلوم
مشهورترین طبقه بندی موجود طبقه بندی بلوم است. بلوم برای سهولت در
نوشتن و طبقه بندی کردن هدف های آموزشی وتهیه آزمون برای هدف ها، آنها را به سه
حوزه، مختلف طبقه بندی می کند. حوزه شناختی، حوزه روانی – حرکتی ، حوزه عاطفی.
حوزه شناختی اهداف آموزشی
هدفهای آموزشی حوزه شناختی به فرایندهایی چون دانستن، شناختن، فهمیدن،
اندیشیدن، استدلال کردن و قضاوت کردن مربوط میشود. برای مثال وقتی معلمی از این
بابت نگران است که یکی از دانشآموزان او در حل کردن مسائل درس ریاضی با مشکل مواجه
است، نگرانی او به حوزه شناختی مربوط میشود. حوزه شناختی به دو بخش تواناییها و
مهارتهای ذهنی و بخش دانش تقسیم میشود. در حوزه دانش ، دانشآموز باید بتواند
اطلاعاتی را به ذهن خود بسپارد.